Blog

“Don Juan” Tangosunun Hikayesi

1898 yılında El Pibe (Çocuk) olarak bilinen Ernesto Ponzio gerçekten bir çocuktu. Henüz 13’ünde değildi ancak çoktaaan eline kemanı almış yürüyor, çalıyor ve çalabildiği her yerde – tramvaylarda (bekçiler onu görmemiş gibi davranıyordu), tavernalarda veya herhangi bir dans salonunda, parasını istiyordu.

1935 yılında Asdrúbal Noble, Mamita’nın* yerinde bir gece El Negro Sergio adlı bir piyanist piyano üzerinde doğaçlama notalar çaldı. Ponzio ona yaklaştı ve sordu: “Devam etmeyecek misin?” Müzisyenin olumsuz tavrından sonra piyano karşısına oturdu ve melodiye devam etti. Noble “Don Juan doğmuştu.” Diye anlatmıştı.

Ancak zaman bu efsanenin gerçekliği ile ilgili kafamızı karıştırdı. Ve artık olanların Noble’ın ve eski kurt kemancı Francisco Mastrazzi’nin on yıllar önce bize anlattığı gibi olduğunu biliyoruz. Bu kemancıya göre – bir müzisyen ve kendinden yaşça büyük olan, abisi Ponzio o notaları piyanistten değil ama gitaristten kaptığında orada olduğunu onayladı.

Bizim bulduğumuz versiyonunu daha ikna edici bulduk. Ponzio oldukça popüler olan bestesi için anonim bir hava kullandı. Aynı tema, gitarist Pedro Quijano’nun 1890 yılında çalmış olduğu eski bir tango şarkısı olan “Qué polvo con tanto viento’da” da vardı. Daha sonra farklı şarkılarda da ortaya çıktı: Ángel Villoldo’nun “Soy tremendo”su,  Enrique Saborido’nun “Felicia”sında,  Augusto Berto’nun “El periodista”sının, Prudencio Aragón’un “El curioso”nun ve Arturo Mathon’nun “El rana”sının bazı bölümlerinde.

Peki neden “Don Juan?”

Öncelikle Ponzio ilk olarak ismini sıkça gittiği mekanın şişko sahibine ithafen “El panzudo” yapmıştı. Ancak Buenos Aires gecelerinde tanıştığı bir adam olan Juan Cabello ile konuşurken isim ortaya çıktı. Ricardo Podestá’nın şarkı sözünde de ima edilen bir isim:

I live near San Cristóbal

(San Cristóbal yakınlarında yaşarım,)

They call me Don Juan Cabello…

(Don Juan Cabello’dur adım.)

1912 yılında Alfredo Eusebio Gobbi ismi değiştirerek —“Don Juan (Mozos guapos)”— Columbia için yeni bir söz yazmıştı.

Vicente Greco önderliğinde, bir orkestra tarafından kaydedilen ilk tango yorumu bu oldu. Ayrıca Juan Carlos Bazán ve bestecinin müzik yönetmenliği altında, Arjantin sinemasında ilk sesli filmde de çalındı: Tango

Alberto Gómez, Charlo ve Sofía Bozán  Podestá’nın sözlerini ilk yorumlayan üçlü oldu. Ancak söylemesine rağmen, “Don Juan (El taita del barrio)”, türünün en büyük klasikleri arasında bir eser olarak, enstrümantal bir şölenle son buldu.

 “Don Juan” Yorumları

Orkestra Alfredo Eusebio Gobbi, söyleyen Alfredo Eusebio Gobbi, 1911

Trio Odeon, 1928

Orkestra Francisco Canaro, 1929

Orkestra Típica Victor, söyleyen Alberto Gómez, 1932

Orkestra Juan D’Arienzo, 1936

Orkestra Roberto Zerrillo, 1937

Orkestra Carlos Di Sarli, 1941

Orkestra Osmar Maderna, 1946

Quartet Juan Cambareri, 1948

Orkestra  Juan D’Arienzo, 1948

Orkestra Carlos Demaría, 1950

Orkestra Juan D’Arienzo, 1950

Quartet Roberto Firpo, 1951

Orkestra Carlos Di Sarli, 1951

Quartet Enrique Mora, 1952

Orkestra Aníbal Troilo, 1954

Orkestra Charlo, canta Charlo, 1954

Quartet Los Solistas de D’Arienzo, Enstrümantal

Cuarteto Guardia Vieja, Enstrümantal

Quartet José Basso «Pepe y su Cuarteto Loco», Enstrümantal

Quartet Oscar Bozzarelli, Enstrümantal

Cuarteto Palais de Glace, Enstrümantal

Las Guitarras de Oro, Enstrümantal

Orkestra Argentina Victor, Enstrümantal

Orkestra Del Tango De Buenos Aires Dir: Carlos García

Orkestra Donato Racciatti

Orkestra Lorenzo Barbero

Orkestra Lucio Milena

Orkestra Mario Canaro

Orkestra Miguel Villasboas – Orquesta Típica Montevideo

Orkestra Héctor Varela, 1954

Orkestra Carlos Di Sarli, 1955

Orkestra José Basso, 1955

Orkestra Florindo Sassone, 1957

Quintet Pirincho Dir: Francisco Canaro, 1959

Quintet Astor Piazzolla, 1961

Trio Fernando Tell, 1963

Quartet San Telmo, Federico-Grela, 1965

Orkestra Alfredo De Angelis, 1965

Orkestra Florindo Sassone, 1965

Orkestra Aníbal Troilo, 1967

Orkestra Domingo Federico, 1968

Orkestra José Basso, 1970

Conjunto Felipe Antonio, 1971

Conjunto Panchito Cao y sus muchachos de antes, 1975

Quartet Del Centenario, söyleyen Walter Yonsky, 1975

Quartet Rovira-Nichele, 1975

Orkestra Carlos García, 1980

Quinteto Añoranzas, 1981

Cuarteto de la Ochava, 1983

New York Tango Trío, 1995

Orkestra Alberto Di Paulo, 1997

Duo Vat-Macri, 1998

Quinteto «Francisco Canaro» – Dir: Antonio D’Alessandro, 1999

Trío Hombres De Tango, 2001

Trío Tangueros De Ley, 2003

Gitar solo , Fernando Javier González, 2004

Orkestra Reynaldo Nichele

Quinteto Juan Polito – Quinteto Buenos Aires

Sextet Norberto Ramos

Piano solo , Juancito Díaz

Piano solo, Osvaldo Tarantino

Kaynak: todotango

Çeviri: Sezen YILMAZ

Comments are closed.