• Tango Sadece Hareketler Değildir

Blog

Gramofon Kralları

Los Gobbi’nin criollo kayıt tarihindeki önemi sadece doldurduğu kasetlerin sayısından değil içerdiği önemli meseledendir.

Eski kayıt toplayıcıları ve antik San Telmo evinin müdavimleri için  Los Gobbi çok bilinen bir isimdir. Onların, eski akustik sitemle bugünkü disklerine yapılan kayıtlarının, görkemli zarzuela croillo anılarının ve erken tangonun üzerinden yaklaşık yarım yüzyıl geçti.

Onların kayıtları, Eduardo Arolas’ın ya da “El Mundo’nun” daha evvelden piyasaya sürülmemiş kayıtlarından daha zor anlaşılır ve daha yumuşak değildir. Dahası Gobbis, River Plate’de kayıt sanayisinin başlarında, pek çok marka için medya kaydetti; silindirler ve shellac diskler. İşte tam da bu yüzden gramafon kralları olarak anılıyor.

Şimdi 20 yy. başlarına gidelim; fonografi biraz pahalı bir yenilikti. Bugün ‘geçen günler’ olarak bildiğimiz Buenos Aires’te o zamanlar sadece birkaç ‘konuşan makine’ alınabildi.

Gezgin sanatçılar, müzisyenler ve sopranolar, o zamanlar tek yüzlü olan ilk silindir ve diskleri kaydetti. Fransızca ve Rusça konuşan bando soloları içeren marşlara mazurkalara kadar her şey kaydediliyordu.  Ancak 15 yıl sonra Arjantinli radyonun başlangıcı olan “Los locos de la azotea” ile birlikte gramofon hala önemli bir şey değil, sadece bir yenilikti. Portenos piyano veya orgu ya da yerel melodiler, mazurkalar ve polkalarla beraber, eğer şanslılarsa, bazı şık kafelerde ya da yer altı kimi ucuz lokallerde çalan geçici grupları tercih etti.

1902 de Con Fuoco şarkısı ile çoktan patlamış olan İtalyan tenor Enrico Caruso, bir kısmı piyano eşliğinde olan Gran Hotel of Milano serisini kaydetti. Napoli’li tenor, şarkılarını kaydetmek için kayıt şirketi odasına  ilkel bir makine getirdi:

büyük bir mekanik sistemi kullanarak, diskleri daha sonra işleyen ve kopyalayan, üzerinde konik bir uç ve kesici biri kalem vasıtası ile sesleri yakalayarak kaydeden büyük bir boynuz.

Kaynak: todotango

Çeviri: Cansel Yılmaz

Share the joy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Comments are closed.